

Kunstroute in het Spaarbankbos
Om de twee jaar wordt gedurende de zomermaanden in het Spaarbankbos een kunstroute gehouden. Hier doen meerdere professionele kunstenaars uit het land aan mee, deels leden van het Beeldend Collectief Drenthe. De kunstroute is in samenwerking met Het Drentse Landschap tot stand gekomen.
Dit jaar vieren we de 80 jarige bevrijding van ons land. Het thema voor het jaar 2025 is “Kunst bevrijdt.”
Deze kunstroute is ongeveer een kilometer lang en is elke dag vrij toegankelijk van zonsopkomst tot zonsondergang. Het Spaarbankbos is gelegen aan de Hoogeveenseweg tussen Hoogeveen en Pesse. De opening is op 7 juni en eindigt eind september.
Gelijktijdig zullen een aantal kunstenaars een kunstwerk aanleveren voor het Onderduikersmuseum “De Duikelaar” in Nieuwlande.
Je vindt hier het overzicht de kunstenaars
Route Spaarbankbos (witte pijlen volgen).

Kunstenaars

De volgende kunstenaars doen mee in het Spaarbankbos:
- Kitty Blüm, Groningen
- Willy Brugman, Assen
- Iris Burghout, Apeldoorn
- Antoinette Cremers, Ruinen
- Harm Echten, Ruinen
- Hugo Galama, Ansen
- Wilma Geerts, Gieten
- Annelise Heldoorn, Wapserveen
- Elisabeth Hofstede, Kerkenveld
- Marlies van Hoof, Uden
- Harry Kleine, Soest
- Willy Koolstra, Beijum
- Anna Kramer, Tynaarlo
- Dick Marissen, Hoogeveen
- Paul Mentink, Koekange
- Henk Pompstra, Paterswolde
- Lia van Rhijn, Zuidwolde
- Roekie Sheer Mahomed, Groningen
- Betty Simonides, Assen
- Hester Slingenberg, Amersfoort
- Sejo Slingenberg, Hoogeveen
- Joop Striker, Assen
- Martha Veldthuis, Ruinerwold
- Zjkln, Kerkenveld
De volgende kunstenaars doen mee in De Duikelaar:
- Antoinette Cremers, Ruinen
- Harm Echten, Ruinen
- Paul Mentink, Koekange
- Henk Pompstra, Paterswolde
- Martha Veldthuis, Ruinerwold
- Zjkln, Kerkenveld
Meer informatie over de deelnemende kunstenaars
Kitty Blüm
Geen titel
Dit bos was voor de Tweede Wereld Oorlog aangelegd als productiebos. Door het lood van de kogels wat ook in de bomen zat kon het niet gerooid worden en is het bos geworden wat het nu is. Lood heb ik daarom als uitgangspunt gekozen voor dit beeld. Lood gevouwen als een boek. Een boek wat verhaalt over de oorlog. Een boek wat niet gesloten is. Nog steeds zit de oorlog in de mensen, generaties lang en nog steeds worden er oorlogen gevoerd. Oorlogen beginnen klein, met uitsluiting, desinformatie en haatdragendheid. Laten we het licht in ons dragen, als een veertje, wat dit alles overstijgt.

Willy Brugman
Vluchtig
De wind draagt mijn dromen,
teder fluisterend in helder geel,
licht dat half transparant door muren breekt.
Vluchtig is het moment –
een vlam van warm bruinrood vuur
dat mij optilt, mij meevoert,
mee naar een zachte landing
in een wereld zonder ketenen.

Iris Burghout
Gretig leven
In ‘Gretig Leven’ komt een jonge vogel uit een platte eivorm. Uit de bescherming van het ei, de vrijheid van het eigen leven tegemoet.
Het beeld laat in het midden of het vogeltje zich tegen het ei afzet, dan wel vastgrijpt en koestert.
In de poot van de jonge vogel zijn talismannen te vinden, in de vorm van een bontgekleurde, met glas-emaille bewerkt geluksmuntjes. De emailles refereren aan de eencellige oorsprong van ieders bestaan.
Ik teken met de hand op papier en uit staal. Deze materialen buig ik, en zo ontstaat een spel tussen 2 en 3 dimensionaliteit.
Het leven in de natuur inspireert mijn werk: groei en verval, kracht en kwetsbaarheid.

Antoinette Cremers
Wereld vrede
Omarm diversiteit en meertaligheid. Bouw bruggen tussen culturen en conflicten. Bouwen naar een vreedzamere wereld. Hebben wij niet allen behoefte aan kalmte, Vrede, gemoedsrust, stilte, en sereniteit. Wereld vrede, vrede op heel onze aarde, een wens van een wereld wijde vrede.
Drieluik, gefotografeerd beeld en tekst op spandoek.
www.krachtvankunst.nl
info@antoinette-art.nl

Harm Echten
De wagen in het bos
Hendrik Nicolaas Werkman drukte in de oorlog het blad van de blauwe schuit. Gefusilleerd twee dagen voor de bevrijding in Bakkeveen.
Ruinen

Hugo Galama
Wantrouwen
Wat een wantrouwen naar elkaar en naar instanties. De samenleving wordt er niet gezelliger door.
Ansen

Wilma Geerts
Mycelium
Mycelium is een groots ondergronds netwerk van draadjes. Het verbindt zwammen, paddenstoelen, bomen en planten.
Ik tracht dit netwerk bovengronds te laten zien om zodoende mens en natuur te laten samensmelten.
instagram : wilma_geerts
Gieten

Annelise Heldoorn
Vrij!
Mijn object heeft een duidelijke V-vorm. Die V-vorm verwijst naar Victorie, Vrede en Vrijheid.
De V-vorm verwijst ook naar de vrije vogel in de lucht. Maar de vorm van het object is gemodelleerd naar de opengebarsten peul van de bignonia. Deze trompetklimmer heeft voor het object ook het zaad voor de vrijheid geleverd. Want Vrijheid kan alleen bestaan bij het steeds opnieuw zaaien van begrip, van empathie en van tolerantie.
De kleurkeuze is al net zo symbolisch: goud is de kleur van de victorie, van de overwinning, en daarmee ook van de vrijheid. Het rood aan de randen van de bladen waarschuwt voor het gevaar dat voortdurend op de loer ligt. Dat rood geeft het signaal: blijf altijd waakzaam! En het donkergrijs aan de basis van het object geeft de duisternis aan waar Vrijheid uit voortkomt.
Wapserveen

Elisabeth Hofstede
Kijkkast
In dit geval heeft deze Kijkkast niets te maken met een televisie, maar letterlijk een kast om te bekijken van binnen en van buiten. Op Marktplaats vond ik deze kast en kan na de tentoonstelling direct naar de sloop.
Buiten aan de kast hangen eetborden van de kringloopwinkel met daarop uitspraken over vrijheid van bekende wereldburgers. In de kast kan men zijn idee over vrijheid geven en achterlaten.
Na achterlating van een e-mailadres kan men een boekje kopen met alle uitspraken van de bezoekers.
Kerkenveld

Marlies van Hoof
Herinnering
De vijf panelen laten het vroegere productiebos met hout voor de mijnbouw zien. Vijf panelen voor de vijf mannen die tijdens de Tweede wereldoorlog gefusilleerd zijn.
Je kijkt door het verleden naar het heden, wat door de gebeurtenissen tijdens de Tweede wereldoorlog langzaam verandert is in een recreatiebos.
Uden

Harry Kleine
Aanwakkeren
Aanwakkeren is een woord vol energie. In de foto is het beeld te zien van de energie van het vuur van vrijheid, maar ook de energie van kunst die levend wordt gehouden. Vrijheid en kunst liggen in elkaars verlengde en vullen elkaar aan. Kunst floreert in een wereld van vrijheid, terwijl omgekeerd kunst ook een essentiële rol speelt in het voelen en beleven van vrijheid. In het huidige tijdsgewricht waarin onze vrijheid van denken en doen steeds meer worden beperkt, realiseren we ons dat vrijheid en kunst nooit vanzelfsprekend zijn. We moeten het koesteren, omarmen en er energie in steken om het vuur te laten branden, er zelf van te genieten maar misschien belangrijker nog, om het door te geven aan de volgende generatie.
Soest

Willy Koolstra
Hoop op wereldvrede
Geen oorlog in de wereld heeft me meer geraakt dan de oorlog in Gaza waar niets meer van over is en waar mensen geen kant op kunnen. De vraag die mij bezig houdt:
Welke macht hebben wij als burgers om dit soort oorlogen te stoppen?
Ik heb een zin uit een eerder door mij geschreven gedicht op een boomstam uit het Spaarbankbos gebrand. Dat branden had voor mij ook een symbolische betekenis. Het is een oproep tot vrede: Laten we vrede brengen naar een land dat rook en stof als laatste adem blaast.
Beijum

Anna Kramer
PROOST!
Kunst Bevrijdt
Verruimt onze Visie
Op Vrijheid, Vrede en Vereniging
Kunst Verblijdt, Verbindt
Viert met Vlag en Blik
Onze Toekomst
Tynaarlo

Dick Marissen
Vrijheid….
geen vrijheid…
Grenzen…
geen grenzen…
Hoogeveen

Paul Mentink
Geef natuur de vrijheid
Als kunstenaar ben ik autodidact, echter ik ben opgeleid als bioloog in Wageningen. Natuur heeft nog steeds een prominente plaats in mijn dagelijks leven. Ben onder andere gids en boswachter voor Natuurmonumenten op het Dwingelderveld en schrijf al twintig jaar columns over de natuur.
De laatste decennia merk ik dat de natuur veel hinder ondervindt van menselijke activiteiten. Het dreigt zelfs opviel plekken ten onder te gaan. Derhalve mijn dringende verzoek om de natuur haar vrijheid terug te geven. Liefst zonder bemoeienis van de mens.
Koekange

Henk Pompstra
Zonder titel
Het is aan de kijker wat hij of zij in het kunstwerk ziet. Zelf vind ik het interessant wat hier uit voort vloeit.
Met dit werk geef ik in ieder geval aan dat het werk bestaande uit drie plinten (rood, wit en blauw) die in de hoogte uitsteken, de Nederlandse vlag voorstelt die heen en weer zwaait. Het trekt de aandacht en het symboliseert zo de vrijheid.
Paterswolde

Lia van Rhijn
GRANAATEIKELS
Op 4 april 1945 werden een aantal munitiewagens die stonden geparkeerd in het Spaarbankbos door de Engelsen gebombardeerd met als gevolg enorme explosies.
Niet veel later bleek dat door die explosies veel metalen onderdelen uit die munitiewagen in de bomen naar binnen waren geslagen. Tot op 20 cm diepte vonden metaaldetectoren ijzeren en koperen onderdelen. Mede daardoor nam men de beslissing om de bomen niet te oogsten. Immers de metalen objecten kunnen de houtzagerijen alleen maar beschadigen.
U staat hier bij een GRANAAT EIK, na 80 jaar is de boom eindelijk in staat haar granaatscherven af te werpen door deze 3 grote granaateikels te produceren.
Zuidwolde

Roekie Sheer Mahomed
Vleugel Vrijheid
Sla je vleugels uit
Vlieg
Waarheen je wilt
Wees vrij
Ruik, luister
Kijk om je heen
Ervaar jezelf en anderen
In vrijheid
Beweeg met elkaars ritme
Vlieg
Sla je vleugels uit
Groningen

Betty Simonides
Schets
Ik droomde over bamboe.
gezaaid gegroeid gerooid
22 stengels van 2.40 meter
11 zwart en 11 wit
gevlochten en verbonden
Ik droom over bamboe
Assen

Hester Slingenberg
cyclus
Amersfoort

Sejo Slingenberg
Ontworteld
Ontworteld
Verlies van vrijheid
Verlies van vrede
Ze hechten niet in brakke grond
Toen niet hier
Nu niet daar
Maak beworteling gezond
Vrijheid moet de wereld rond
Hoogeveen

Joop Striker
Zo zie je maar weer
ZO ZIE JE MAAR WEER is ruim een half jaar geleden ontstaan in voorbereiding op 80 jaar vrijheid.
Een vrijheidsbeeld waarbij begroeting als herkenning centraal staat; eens te meer vanuit hoop en verlangen.
Opvallend blijft de tot licht getekende lijn welke bepalend is voor de betekenis van deze tedere sculptuur.
Er is geen verhaal, altijd een aanleiding, een herinnering.
Ik luister naar wat ik zie.
Assen

Martha Veldthuis
zonder titel
Bevrijding. Positief woord. Een woord dat alleen kan bestaan na het stoppen van terreur, verlies en onmacht. Dan blijven dikwijls echter littekens en verdriet over.
Ruinerwold

Zjkln
